Diiselmootori tahmafilter DPF – Diesel Particle Filter. Eesti keeles kasutatakse ka nimetust kübemefilter.
Enamusel tänapäeva diiselautodest (EURO 4, EURO 5, EURO 6) on heitgaaside puhastamiseks paigaldatud DPF tahmafiltrid ja katalüsaatorid. Katalüsaatori peamiseks ülesandeks on keemilise protsessi käigus puhastada heitgaasid kahjulikest keemilistest ühenditest. Tahmafiltri (DPF) ülesandeks on püüda kinni heitgaasides leiduvad põlemata tahma- ja muud tahked osakesed (näiteks tuhk). Diiselmootoritel kasutatakse katalüsaatoreid ja kübemefilterid ka kombineeritult.
Tahmafiltrisse akumuleerunud tahma, tuha ja muude põlemisproduktide hulka kontrollib erinevate andurite abil auto juhtplokk ECU (rahvakeeles: aju). Kui DPF tahmafilter on tahmaosakestega täitunud teatud piirini, suurendatakse heitgaaside temperatuuri 600C, mille käigus põletatakse filtrisse kogunenud tahm täielikult (ingl: regeneration). Tuhk aga jääb filtrisse, mis pikemaajalise ekspluatatsiooni käigus ummistab DPF-i peened kanalid.
Ummistunud filtrist annab märku mootori võimsuse vähenemine, regulaarne heitgaasi suitsusus, kõrgenenud kütusekulu, tühikäigu ebastabiilsed pöörded, õlitaseme tõus mootoris, ebaloomulik heli mootori töötamise ajal või DPF filtri kujuline märgutuli armatuurlauas.
Ummistunud tahmafiltri üldtuntud lahendused on filtri puhastamine põletamise teel või täielik eemaldamine. Mõlemad variandid avaldavad teie autole kahjulikku mõju.’
DPF filtri puhastamine põletades kahjustab filtri keraamilist struktuuri ja ei anna 100% tulemust.
Tahmafiltri eemaldamise käigus muudetakse auto tarkvara (eemaldatakse andureid), mis võib auto edasisel vigade diagnostimisel tuua kaasa takistusi. Auto aju ei pruugi edastada õigeid veakoode, mistõttu auto töökorras hoidmine on raskendatud. Veel enam, täielik filtri eemaldamine on seaduse mõistes karistatav kuna ei vasta sel juhul enam autotootja EURO normidele ja sõiduki heitgaasid saastenormide piirmäärale.
Järjest karmistuvate seaduste valguses võib juhtuda, et eemaldatud tahmafiltriga autodega on liiklemine tulevikus keelatud. Sel juhul jääb sõiduki omanikule võimalus kas osta uus tahmafilter või lasta oma masin lammutada. Uue tahmafiltri paigaldamine on võrdlemisi kulukas protseduur, sisaldades endas uue tahmafiltri soetamist, remonttöö kulu ja tarkvara programmeerimist.
Nüüd on välja töötatud aga uus efektiivsem ja rahakotti säästvam puhastamistehnoloogia – FFSolution. Filtri puhastuse käigus pestakse tuhk ja muud sinna kogunenud tahked osakesed täielikult välja. Seejärel filter kuivatakse ühtlase ja kuuma õhuvooluga (kuni 70C). See tehnoloogia ei kahjusta filtri keraamilist struktuuri ning on loodusõbralik. Pärast sellist puhastamist on filter kuni 100% uue vääriline.
FFSolution puhastamistehnoloogiat kasutab ka OÜ Karla Auto O.K. Loe lisaks DPF filter puhastamise teenusest.