Diiselmootori kõrgsurvepump- mis see on ja kuidas seda remonditakse?

Karla Auto üheks enim nõutud tööks on kindlasti kõrgsurvepumpade remont. (Kõrgsurvepumpa nimetatakse tihti ka kütusepumbaks.) Tänu vastavatele seadmetele on Karla Auto paljude pumbatüüpide remontimisel ka ainuke Eestis.
Diiselootoriga sõidukitel on kõrgsurvepumba probleemid paraku väga sagedased ning nende remont on kulukas.
Oma blogis tahaksime seekord välja tuua klientide põhilised küsimused seoses kõrgsurvepumpadega.

Diiselmootorite küttesüsteem ehk toitesüsteem koosneb põhiliselt kõrgsurvepumbast ja pihustitest. Mõningatel puhkudel moodustab diiselmootori toitesüsteemi veel ka paagipump, etteandepump ja kütusefilter. 

kõrgsurve-pumpade-remont

 

Täpsemalt kõrgsurvepumbast, mis see on?

Kõrgsurvepump on justkui diiselmootori süda, mis toidab mootorit kütusega.
Tekitades kõrgsurvet, pumpab see pihustitesse kütust. Ühtlasi nimetatakse seda pumpa ka kütusepumbaks.

Millistel diiselmootoriga sõidukitel on kõrgsurvepump?

Valdaval enamusel diiselmootoritest on kõrgsurvepump- välja arvatud mootorid, mis kasutavad traditsiooniliste kõrgsurvepumpadega paralleelselt ka pumppihusteid (nt VAG grupp, Volvo Trucks, Iveco trucs, Daf trucs).

Millised on tüüpilisemad kõrgsurvepumbad?

Kõrgurvepumba tüüpe on palju erinevaid.
Vanematel autodel kasutakse rivipumpasid ja rootorpumpasid, samas uuematel on juba Common Rail pumbad.
Kõrgsurvepumpasid saab veel liigitada nö elektroonilisteks ja mehaanilisteks.
Kui täpsemalt põhiliste tootjate vahel jaotada, siis nt BOSCH pumbad jagunevad VA, VE, VE-EDC, VP, PE, CP1, CP2,CP3, CP4.
Delphi pumbad jagunevad omakorda: DPA, DPC, DPS, DP200, DP310, EPIC, SIMMS.
Stanayne DB2, DB4, DE jpt. Diiselmootorite valik on väga lai ja samuti pumpade sortiment.

Millised on kõige tihedamini esinevad vead või rikked kõrgsurvepumpadel?

Üks põhilisemaid rikkeid kõrgsurvepumpadel on kindlasti seotud survega. Selle kohta öeldakse tihti rahvakeeles ka, et pump ei anna survet. See väljend rikke kohta on peaaegu täpne.
Üldiselt peab kõrgsurvepump olema suuteline tootma vajaliku koguse kütust, et see saaks õigel hetkel läbi pihustite mootorisse pritsitud. Aegajalt tekib selles protsessis aga häireid.
Ka kõrgsurvepumbad kuluvad ajapikku ära, näiteks nagu piduriklotsidki, aga võrreldes piduriklotsidega on pumba eluiga loomulikult oluliselt pikem.
Kõrgsurvepumba peamised vaenlased on vesi ja mustus, aga ka kuiv kütus. Viimase vastu aitab Stanadyne (USA) kütuselisand Performance Formula.
(Vanasti soovitati lisada kütusele tilk 2-taktilise mootori õli, aga uuemad süsteemid seda ei kannata. Seega seda me väga proovida ei soovita.)

Millised on tüüpilised tundemärgid, kui sõiduki kütusepumbal on midagi viga?

Üks esimesi tundemärke on kehv käivitus. Kui selles faasis probleemiga ei tegele, on järgmisena juba olukord, kus auto üldse ei käivitu.

Milliseid pumpasid saab Karla Autos remontida?

Tänu kõrgtasemel seadmetele, remondib Karla Auto enamikke kütusepumpasid. Meil remonditavate pumpade hulka kuuluvad nt Euroopas kõige leivinumad Bosch pumbad.
Samuti ka veel Delphi, Denso, Zexel, VDO/Siemens ja Stanadyne kõrgsurvepumbad.

Millised töökojad üldse saavad vastavat teenust pakkuda?

Selleks, et töökoda saaks remontida kõrgsurvepumpasid on kindlasti vaja spetsiaalseid tööriistu ning testivarustust. Oluline on kindlasti ka spetsialistidele suunatud spetsiifiline tootjapoolne koolitus, et töökoda saaks õiguse teatud kõrgsurvepumpade remondiks. Kõik tootjad kontrollivad/auditeerivad perioodiliselt testivarustuse korrasolekut ja tööriistade olemasolu, et garanteerida töökoja vastavust nende standarditele ning tagada töö kvaliteet. Auditi käigus tuvastatud puudujäägid tuleb likvideerida koheselt. Samuti tuleb pidevalt investeerida uuemasse tehnoloogiatesse, soetades uut testivarustust ja tööriistu ning käia regulaarselt koolitustel, et tagada töö jätkuv kõrge tase.

Milliseid seadmeid Karla Autos kõrgsurvepumba remontimisel kasutatakse?

Kütusepumba remondi, reguleerimise ja testimise jaoks kasutatakse Karla Autos Bosch, Delphi, Denso, Stanadyne ja Zexel originaaltööriistu ning vajalikke testiseadmeid ja-stende, mis vastavad tootjapoolsetele nõudmistele.
Samuti on meie 27 tegutsemisaasta jooksul kogunenud meie esindusse ka kõikide nö „vana kooli“ pumpade remondiks vajalikud seadmed, mida Eesti töökodades tihti ei leidu.
Oma töös kasutame ainult originaalvaruosi.
Karla Auto poolt remonditud pumpadel kehtib alati garantii. Remonditud kõrgsurvepump vastab tootja parameetritele ning kui midagi peaks pumbaga garantii ajal juhtuma, teeme selle ka garantiikorras korda.
Ametliku volitatud töökojana käsitleme ka kõiki uute Bosch, Delphi, Stanadyne ja Denso pumpade garantiijuhtumeid üle Eesti.

Kas kõrgsurvepumpa saab ise remontida?

Kõrgsurvepumpasid saab muidugi ka kodus remontida, aga enamus selliseid eksperimente lõppeb siiski meie juures ja siis juba täitsa rikutud pumbaga.
Kodustes tingimustes ei pruugi leiduda vajalikke tööriistu ja universaalsed torutangid siin alati ei aita.
Lahti saab pumba küll lammutada, heal juhul jäävad isegi jupid terveks, aga kokku panemise juures kipuvad asjad ikkagi katki minema ja kogu see jant lõppeb oluliselt suuremate kulutustega. Kindlasti läheb selliselt rikutud pumba remont kallimaks, kui algselt kohe spetsialisti juurde remonti toodud pumba puhul. Tihti puutume kokku ka olukorraga, kus pump on kodus, või siis sõbra kuuris lahti võetud, kokku pandud ja siis avastatud, et kusagilt on mingid tükid ikka üle jäänud. Proovitakse pump tööle saada, aga ju neid tükke ikka seal vaja on ja kõrgsurvepump ei tee kohe kindlasti seda, mida ta tegema peaks.
Siis tullaksegi meile, pump ühes- ja üle jäänud tükid teises käes.

Tihti kuulevad kliendid spetsialistidelt, et kütusepump on vaja defekteerida. Mida see täpselt tähendab?

Kõrgsurvepumbas leidub kuni 200 erinevat detaili, mis kõik peavad omavahel töötama nagu kellavärk. Suur osa nendest detailidest liiguvad mingis suunas- ja kõik, mis liigub, see ka kulub.
Millimeeter siit ja natuke sealt, teeb kokku juba sentimeetri. Selleks, et teada saada, mis pumba sees kulunud on, tuleb see lahti võtta ja kõik detailid hoolikalt üle vaadata ehk defekteerida.
Tihti kasutame defekteerimise juures ka mikroskoopi ja mikromeetreid, kuna nii mõnigi kulumine on paljale silmale märkamatu, kuid mootori töös omab suurt kaalu. Alles seejärel saame olla kindlad, milles on viga ning selle põhjal koostada pumbale lõpliku remondikalkulatsiooni.

Kas Kara Autost saab osta ka uue kõrgsurvepumba?

Muidugi saab meie juurest osta ka uusi pumpasid, kui vana on juba nii kulunud, et sealt pole enam midagi võtta ega remontida.
Pumpade remondi hind sõltub enamasti varuosade maksumusest ning enamikel puhkudel on remondi hind 30-70% odavam uue pumba hinnast.

Kuna pump on sõiduki jaoks hädavajalik, siis tasub selle eest hoolitseda ning parandada seda ainult spetsialistide käe all.
Kui eelnev jutt tekitas lisaküsimusi, siis võtke kindlasti ühendust meie spetsialistidega! 
Igale pumbaprobleemile on lahendus!

0 Comments

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga